fbpx

Три основни причини за задържане на вода!

1. Хронично завишени нива на кортизол – хормон, произвеждан от надбъбречните жлези при ситуации на стрес и ниска кръвна захар. Причината за повишени нива на кортизол са продължителните и строги диети, работна среда, начин на живот.

2. Нарушен калиево-натриев (електролитен) баланс.

Натрият (Na) е микроелемент, който „вкарва“ вода през мембраните на клетките. Когато ядете повече солени храни (NaCl), в организма попада голямо количество натрий, което може да предизвика временно задържане на вода, докато електролитният баланс не бъде възстановен.

Калият (K) играе жизнено важна роля за регулирането на баланса на течностите в организма. Ако натрият „вкарва“ вода в клетките, то калият я „изпомпва“. Когато приемът на калий е прекалено нисък, също задържаме вода.

3. Недостатъчен прием на течности – ако не хидратираме организма чрез приема на вода и храна, защитните механизми на тялото се задействат и задържаме и малкото вода, която приемаме.

Как да разберете, дали задържате вода?

  • Въпреки големия калориен дефицит и високата физическа активност, през последните седмици не успявате да свалите теглото си
  • Често злоупотребявате със солени храни
  • Често забелязвате отоци по пръстите, китките и глезените си
  • Претренирване
  • Бързо отслабване
  • Стрес
  • Нездравословно хранене

Ако се вписване, в някоя от тези точки то напълно е възможно да задържате вода!

Начини за справяне със задържане на вода, отоци и подуване

1. Ограничете консумацията на солени храни – Както знаете, консумацията на твърде много солени храни в общия случай води до задържане на течности. Чрез стабилизиране приема на сол на едно умерено ниво, можете да свалите водното тегло.

Какво е количеството сол което трябва да приемаме на ден? – В една чаена лъжица сол се съдържат около 2.3 грама натрий.  Придържайте се към препоръчителната доза от около 2-3 грама дневно (1.5 грама при хора с високо кръвно налягане, диабет или хронична бъбречна недостатъчност). За трениращи 3.5-4 грама дневно, причината е, че се потят редовно и да компенсират загубата на течност се нуждаят от по-голямо количество.

2. Увеличете приема на храни богати на калий – плодове и зеленчуци като банани, авокадо, зеленолистни зеленчуци, броколи, киви, сладки картофи, аспержи, сладък картоф и др.

3. Пийте достатъчно вода – при всеки е индивидуално, спрямо възрастта, физическото натоварване и храните които се консумират. Но минимума е 1.8 – 2 л. на ден и ако приемате повече киселинни храни и напитки, тренирате активно, времето е горещо, спокойно може да вдигнете консумацията на вода до 2.5 – 2.8 л на ден.

4. Контролирайте стреса и нивата на кортизол – Повечето хора имат завишени нива на този хормон без да го осъзнават поради забързания начин на живот.  Можете да намалите нивата на кортизол по много лесен и простички методи като отделяте повече време за хобита и дейности, които ви действат успокояващо: разходки сред природата, следобедна дрямка, хубава музикаи филми, йога, техники за дълбоко дишане и др. Също така не забравяйте да си набавяте по 7-8 часа качествен сън на нощ. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *