fbpx

Растителен или животински протеин ?

Пътят към красивото и здраво тяло минава, както през редовната физическа активност, така и през здравословното хранене. Точно затова е важно да приемаме качествени продукти, съобразени с нашия организъм и начин на живот. Храните съдържат три основни компонента, които трябва да следим и това са мазнини, въглехидрати и протеини. Белтъчините са градивните елементи на мускулите, кожата, ензимите и хормоните. Независимо дали сте мъж или жена, протеините играят важна роля във вашето тяло и във всички телесни тъкани и затова не бива да липсват в хранителния ви режим, особено ако спортувате активно.

Тук ще ви запознаем с протеините, защото точно те имат свойството да забързват метаболизма и да помагат за по-бързото влизане във форма.

Какво представляват протеините?

Хранителният протеин се състои от 20 различни аминокиселини, 12 от които нашето тяло произвежда по естествен път. Останалите 8 трябва да бъдат набавени чрез храненето, като те могат да бъдат лесно осигурени от всеки балансиран хранителен режим.

Кога е нужно да приемаме допълнително протеини като хранителна добавка?

  • Преди физическо натоварване – Протеините дoпpинacят зa изгapянeто нa мaзнини и ускоряване обмяната на веществата. Тези ефекти се наблюдават най-изявено при хора, спазващи нисковъглехидратна диета.
  • След физическо натоварване – Приемът на допълнително белтъчини подпомага възстановяването на мускулите след леки или тежки физически упражнения.
  • При диети за отслабване – Приемането на подходяща доза протеин сутрин допринася за чувство на ситост през целия ден.

Правилото е 2 грама протеин на килограм телесна маса, което е средно 150 грама на ден за човек с нормално тегло. Само за пример доза протеин изолат има 25 гр чист протеин.

Един от масово разпространените митове е, че човек има нужда от повече протеин, ако иска да увеличи мускулната си маса. Факт е, че протеините изграждат мускулите, но завишеният прием не означава автоматично повече мускули. Мускулната маса расте с редовни тренировки, поне 3 пъти седмично.

В тази статия ще ви запознаем с два вида протеин – растителен и животински и каква е разликата между тях. Те се различават по 3 основни признака:

  • вид на съставните аминокиселини

Животинските протеини съдържат всички 8 необходими на тялото аминокиселини, докато това не важи за по-голямата част от растителните протеини. Следователно за усвояване на пълноценен растителен протеин, трябва да се съчетават различни растителни продукти. 

Важно е да знаеш, че животинските протеини притежават повече богати на сяра аминокиселини като метионин. Те метаболизират в сярна киселина, която тялото трябва да неутрализира. Прекомерният прием на кисели храни, без съответните хранителни вещества, които да компенсират тяхната киселинност, може да създаде метаболитни дисбаланси. Те от своя страна могат да бъдат опасни за организма, тъй като провокират здравословни проблеми.

Добавянето на повече алкало-образуващи храни, като тези на растителна основа, ще помогне за балансирането на pH нивата в организма и ще благоприятства за защита на костите, предотвратяване на възпаленията и намаляването на стреса.

  • количество съдържими мазнини и калории

Основно предимство на растителните протеини е ниското съдържание на наситени мастни киселини, които могат да допринесат за запушване на артериите и развитието на сърдечно-съдови заболявания.

От друга страна протеините на растителна основа са по-богати на калории, често избягвани, защото забавят изчистването на мускулната маса. Например една доза чист протеин (30 g) може да бъде набавена от ~ 30 g животински протеин изолат или от ~ 60 g растителен протеин. Това означава, че почти винаги приетите калории с доза растителен протеин ще бъдат около двойно повече.

  • усвояемост от организма

Животинските протеини се усвояват почти изцяло, тъй като са по-близки по състав до тези в човешкото тяло. За тяхното усвояване, обаче са нужни много повече енергия и време, затова и се наричат “бавни” протеини.

За сметка на това растителните протеини се усвояват изключително бързо, тъй като са богати на фибри, които улесняват храносмилането. Но пък те не се абсорбират от организма изцяло, а на около 80%. Във всеки случай по-малкото време, прекарано в храносмилане, означава повече енергия, която да се използва през целия ден!

Ако след всичко прочетено си направил твоя избор и той е растителен протеин от #fitnessolymp ти препоръчваме EXTRIFIT VEGAN 80, защото:

  • протеинов изолат от растителни източници! Без лактоза! Отлична алтернатива на суроватъчните и млечните протеини.
  • VEGAN 80 съдържа до 75% протеин и 5000 mg BCAA в една лъжичка. Това означава, че е абсолютно равен протеинов източник на суроватъчните протеини с практически същото съдържание на аминокиселини – затова е много подходящ за растеж и изграждане на мускулна маса.
  • VEGAN 80 съдържа два растителни източника на протеин: оризов протеинов изолат и грахов протеинов изолат в съотношение 1:1 и е обогатен с естествени ензими бромелайн и папаин.
  • VEGAN 80 не съдържа лактоза, така че е много подходящ и за потребители, страдащи от неговата непоносимост. VEGAN 80 не съдържа оцветители, сгъстители и други добавки!
Виж тук

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *